Ellátott szakfeladataink
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, gondozás:
A korai fejlesztés magában foglalja 0-6 éves korig a komplex gyógypedagógiai fejlesztést. 3 éves kortól csak akkor folytatható, ha a gyermek nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.
Szakértői bizottsági tevékenység
A szakértői bizottsági tevékenység komplex pedagógiai, gyógypedagógiai, pszichológiai vizsgálat alapján történik. Tagintézményünk feladata a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézségek megállapítása vagy kizárása és az ehhez kapcsolódó felülvizsgálatok elvégzése. Sajátos nevelési igény gyanúja esetén a gyermeket a Székhelyintézményhez irányítjuk. A 2019/2020 tanév kezdetéig feladatunk volt még az iskolaérettségi vizsgálat, azaz a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása. A jogszabályi változásokat követve már csak az Oktatási Hivatal által kirendelt szakértői vizsgálatokat végezzük a beiskolázás eldöntésének céljából.
Nevelési tanácsadás:
A nevelési tanácsadás keretén belül a szülőknek és a gyermekeket nevelő, oktató intézményeknek adunk segítséget. A pedagógiai és pszichológiai tanácsadás és konzultáció mellett többféle preventív és terápiás ellátást biztosítunk.
Az előző évekhez hasonlóan mind a pszichológusok, mind a fejlesztőpedagógus és gyógypedagógus kollégák a le nem zárt eseteknél ismét felvették a kapcsolatot a szülőkkel és igény és szükség esetén folytatódtak a foglalkozások. Lezárultak a prevenciós szűrések is. Május, június és július hónapban 143 fő, szeptember hónapban 37 fő prevenciós szűrését végezték el a kollégáim, ami összesen 180 főt jelentett.
A prevenciós szűrések eredményeit a nevelési tanácsadás szakfeladaton dolgozó kollégák továbbra is megbeszélik a logopédiai szakfeladaton dolgozó kollégákkal, így a beiskolázás előtt álló korosztályról komplexebb véleményt tudunk alkotni. Ahol indokoltnak találtuk, javaslatot tettünk a szakértői bizottsági tevékenységre irányításra, valamint a tehetséggondozásra is. A beiskolázással kapcsolatban is hasznos tanácsokat tudunk adni szülőknek, pedagógusoknak, ezzel is csökkentve a nem megalapozottan beérkező kérelmek számát. Az előző tanévben az OH által kirendelt mindösszesen kettő vizsgálat alátámasztotta a prevenciós szemléletünk létjogosultságát. Ezen ebben a tanévben sem kívánunk változtatni.
Beindult csoportjaink:
Játékos mozgásfejlesztő csoport
Baba nevtan (0-3 éves korig):- kúszó-mászó csoport, – tipegő csoport, – járó csoport
Pszichológiai csoport (BTMN és SNI gyermekek számára is)
Hiperke/ADHD csoport (óvoda, iskola)
Autizmus fejlesztő csoport
Prevenciós csoportok
Kulcsár mozgásfejlesztő csoport
Iskolaelőkészítő csoportok
Gyerekjóga
3 labdás Kaszkád csoport
BTMN diagnózissal rendelkező gyermekek/tanulók fejlesztőpedagógiai ellátása.
Logopédiai ellátás:
A logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.
A logopédiai ellátás egyéni foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekből, tanulóból álló csoportfoglalkozás keretében szervezhető meg.
Beindult csoportjaink:
– nyelvi késő, megkésett beszédfejlődésű gyerekeknek prevenciós terápia: 31 csoport
– artikulációs terápia (iskola 33 csoport, óvoda 63 csoport):
Az artikulációs terápián vesznek részt nemcsak a pösze, hanem a beszédészlelési problémával küzdő gyerekek is, de külön színtiszta észlelős csoportunk nincs. Természetesen a logopédiai terápián maximálisan igyekszünk figyelembe venni a szűrések, vizsgálatok eredményeit. Ugyanez igaz a dadogó az nyelvlökő és a diszfóniás gyerekekre is. A csoportok összeállításánál maximálisan alkalmazkodnunk kell az ellátott intézményekhez, mivel saját logopédiai ambulanciánk nincs.
Gyógytestnevelés
A gyógytestnevelés feladata a gyermekek speciális célú testnevelési foglalkoztatása iskolaorvosi vagy szakorvosi javaslat alapján.
Óvoda-, iskolapszichológia koordinálása:
Az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás feladata a pedagógiai szakszolgálati intézményben a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok munkájának összefogása és segítése, melyet az iskola- és óvodapszichológus feladatok koordinátora lát el.
Az ellátási körzetünkben lévő óvodákban, iskolákban a Pannonhalmi Bencés Gimnázium kivételével nem alkalmaznak óvoda- illetve iskolapszichológust. Így a koordinációs feladatok ellátásának nincs alapja.
Természetesen a nevelési tanácsadás szakfeladat keretében ellátjuk a hozzánk forduló szülőket.
Kiemelten tehetséges gyermekek ellátása:
A tehetséggondozás szakszolgálati intézményi feladatai:
a) korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni,
b) a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás,
c) önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére,
d) tanácsadás, támogatás a szülőnek,
e) konzultáció a pedagógus részére,
f) közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése,
g) speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása,
h) a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal,
i) javaslatot tesz a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra,
j) kimeneti mérések elvégzése.
A tehetségfejlesztő foglalkozások mellett a tehetségdiagnosztikai munkát is folytattuk. 13 óvodáskorú csoport 9 iskolás korú csoport számára szerveztünk foglalkozásokat. A csoportokba való bekerülés ebben a tanévben is a nevelési tanácsadás szakfeladaton belüli prevenciós szűrések, az 5 éves logopédiai szűrések és az óvodapedagógusok ajánlásával történtek. A Tan-tanoda csoportok mellett a Táblajáték és a Művészetterápia csoportok is ezena szakfeladaton indultak el. A szülők, pedagógusok számára továbbra is biztosítjuk a konzultációs lehetőségeket biztosítani.
Szakszolgálati tevékenységünk átnyúlik az intézményi határokon, hiszen 0-18 éves korig látunk el gyermekeket és igény szerint adunk tanácsokat a hozzánk forduló szülőknek és a gyerekeket nevelő pedagógusoknak. Minden évben szemtanúi vagyunk az „óvodai beszoktatásnak” és az iskolába lépésnek is. Látjuk és tapasztaljuk, hogy mennyire különbözőek a gyerekek. Mindenki ügyes valamiben és mindenkinek akadnak kisebb-nagyobb nehézségei akár a mozgásban, akár a beszédben, akár a gondolkodásban. Van akinek a beszédhangjait kell „tisztává varázsolni” ahhoz, hogy igazán kiteljesedhessen a versmondásban, vagy a színjátszásban. Akadnak olyanok, akiknek a mozgását kell ügyesíteni, hogy aztán szép eredményeket érhessen el a sportban. Sok gyermeknek a lelkét kell egy kicsit jobban és speciálisabban ápolni ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan, szorongások és gátlások nélkül élhessen. Különösen fontosnak tartjuk, hogy a hiányokat megszüntessük, illetve ha nem tudjuk, akkor a jól működő funkcióknak pedig minél nagyobb teret adjunk. Szakszolgálatunknak kiemelt célja, hogy hatékonyan tudjon együttműködni a nevelési-oktatási intézményekkel és természetesen a szülőkkel azért, hogy a gyermek „nevelési oktatási rendszerbe illesztése” mellett a rendszer egyéni igényekhez alakítása is megtörténjen, hogy a gyerekek a képességeik maximumát adják.
Intézményünkben pszichológus, gyógypedagógus (logopédus, szomatopedagógus, pszichopedagógus,oligofrénpedagógus, tanulásban akadályozott szakirányú gyógypedagógus), fejlesztőpedagógus, konduktor és gyógytestnevelő kollégák közös munkája segíti az óvodapedagógusok, tanítók és tanárok mindennapi munkáját. Szakszolgálatunkban dolgozó szakemberek olyan végzettségekkel, szakképesítésekkel rendelkeznek, amelyek több szakszolgálati feladat elvégzésére is feljogosítanak bennünket. A számtalan terápiás tudást és tapasztalatot is igyekszünk maximálisan kihasználni a komplex diagnosztika, fejlesztés és tehetséggondozás érdekében.
Nagyon örülünk annak, egyre többen fordulnak hozzánk bizalommal, és kérnek segítséget nevelési kérdésekben, a gyermekek fejlődésével kapcsolatban. Fontosnak tartjuk, hogy mindenkihez eljusson a pedagógiai szakszolgáltatás lehetősége.